De Ti Bud

Religion

De fleste af os kender til De Ti Bud. Kristendommen og Islam har taget disse centrale regler til sig, men hvordan ser jødedommen på De Ti Bud? Læs med her.

De 10 bud fra Synagogen på Krystalgade

Jødedommen kaldes en lovreligion. Grundlaget for den jødiske lov, halakha, er de bud, som findes i Torahen, hvoraf rabbinerne har talt 613.

Af de 613 mitzvot eller bud, træder 10 virkelig ud. Disse ti bud (Aseret haDibrot) nedskrev Profeten Moses ifølge den jødiske tradition på to stentavler på Sinaibjerget. 

Hvordan lyder de ti bud?

Faktisk optræder De Ti Bud to steder i Torahen. Første gang i 2. Mosebog kapitel 20, og anden gang i 5. Mosebog kapitel 5., og der er små variationer i buddenes ordlyd.

De Ti Bud kan generelt inddeles i to grupper. De første fire bud (vel at mærke ifølge den jødiske inddeling af buddene) handler om menneskets forhold til Gud og det guddommelige. De er: 

De Ti Bud

1. Jeg er Herren, din Gud, som har ført dig ud af Ægyptens land, af trældommens hus. 

2. Du må ikke have andre guder for mit åsyn. Du må ikke gøre dig nogen form eller noget billede af, hvad der er i himlen forover, og hvad der er i jorden forneden, og hvad der er i vandet under jorden. Du må ikke kaste dig ned for dem og ikke tjene dem, for jeg, Herren, din gud, er en nøjeregnende Gud, der erindrer fædrenes synd af hensyn til børnene til tredje led, dersom de hader mig. Men som vier kærlighed over for tusinde led, dersom de elsker mig og holder mine bud.

3. Du må ikke udtale Herren, din Guds navn forfængeligt, for Herren vil ikke lade den være ustraffet, som udtaler Hans navn forfængeligt

4. Kom sabbat’en i hu, at du helliger den. Seks dage skal du virke og gøre alt dit arbejde, men den syvende dag skal være sabbat for Herren, din Gud. Da skal du ikke gøre noget arbejde, hverken du eller din søn eller din datter eller din tjener eller din tjenestekvinde eller dit kvæg eller din fremmede, som er i dine porte, for på seks dage skabte Herren himlen og jorden, havet og alt, hvad der er deri, og på den syvende dag hvilede Han. Derfor velsignede Herren sabbat’en og Han helligede den.

5. Ær din far og din mor, for at du skal leve længe i det land, som Herren, din Gud, giver dig.

6. Du må ikke myrde. 

7. Du må ikke bryde ægteskab.

8. Du må ikke stjæle.

9. Du må ikke aflægge falsk vidnesbyrd mod din næste.

10. Du må ikke begære din næstes hus; du må ikke begære din næstes hustru, hans tjener eller hans tjenestekvinde, hans okse eller hans æsel eller noget, der tilhører din næste.

Jødiske kommentatorer har ment , at de fem første bud på den første lovtavle på et dybere plan hænger sammen med de efterfølgende fem bud  på den anden lovtavle. 

Det betyder for eksempel, at mord (6. bud) er skade mod Gud (1. bud) i hvis billede mennesket er skabt; og ægteskabsbrud (7. bud) er har en sammenhæng med afgudsdyrkelse (2. bud) osv.

Andre jødiske skriftkloge har ment, at buddene er fremlagt i en rangorden fra det guddommelige til det menneskelige: 

Forpligtelsen til at tilbede Gud går forud for at behandle hans navn med respekt, og begge disse bud går forud for at komme sabbatten i hu.

Respekt for ens forældre følger af respekt for Gud, og de mere etiske bud, der følger, er ligeledes arrangeret hierarkisk. Liv (forbud mod at myrde) står højere end familie (forbud mod ægteskabsbrud), som er vigtigere end ejendomsret (forbud mod at stjæle), som igen står over troværdighed (forbud mod at vidne falsk). Det sidste bud, forbuddet mod begære, omhandler det mest etisk følsomme og beskytter mod krænkelsen af de andre etiske bud.

Hvad er særligt ved De Ti Bud?

De Ti Bud adskiller sig fra mange andre bud i Toraen ved at de er universelle og absolutte moralske standarder for ret og forkert. Man kan sige, at de udgør Biblens moralske kerne, hvorimod mange andre bud handler om mere praktiske ting, som renlighedsforskrifter, spiseforskrifter (kosher), ægteskab, tempeltjeneste osv. osv..

Ifølge den jødiske tradition er det kun jøder, der er forpligtede på at følge De Ti Bud og de andre mitzvot i Toraen. Alle andre folk er derimod forpligtede på at følge Noahs syv bud, hvoraf en del overlapper med De Ti Bud. Noahs syv bud lyder således:

 

Noahs syv bud

1. Du må ikke myrde

2. Du må ikke stjæle

3. Du må ikke tilbede afguder

4. Du må ikke begå utugt

5. Du må ikke spise kød fra levende dyr.

6. Du må ikke bespotte Gud

7. Du skal oprette retfærdige og ærlige domstole og dømme retfærdigt. 

 

De Ti Bud bliver læst højt i synagogen tre gange årligt. På et jødisk kalenderår læser man alle De Fem Mosebøger højt i synagogen. Det vil sige, at man læser De Ti Bud højt når man kommer til Anden Mosebog kapitel 20, når man når til Femte Mosebog kapitel 5, og til helligdagen Shavuot, hvor man fejrer at jøderne fik Toraen og De Ti Bud.