Beit Din - Lovens Hus

Religion

Beit Din, der direkte oversat betyder ”Lovens hus”, er navnet for et råd af rabbinere som vurderer religiøse jødiske sager. Beit Din udspringer af femte Mosebog, hvori mennesket af G-d pålægges at indsætte dommere og skrivere, som skal dømme folket retfærdigt og opretholde jødisk lov.

Moses og Aron med de ti bud

Lovens hus

Beit Din har eksisteret siden oldtidens Israel, hvor det udgjorde det primære juridiske organ. Beit Din har stadig den dag i dag en vigtig og praktisk funktion for religiøse jødiske samfund. I dag er en Beit Dins fremmeste opgave at vurdere religiøse jødiske sager, og afgøre hvorvidt den jødiske lov, kaldet Halacha, er blevet overholdt eller brudt. Beit Dins juridiske opgaver kan bestå i alt fra at afgøre om et måltid eller en madvare er kosher, dvs. tilladt at spise efter de jødiske spiseregler eller at fælde dom i tilfælde af stridigheder mellem medlemmer af en jødisk menighed.

Du kan læse mere om kosher-reglerne her

En af Beit Dins vigtigste opgaver er formelt at overse og afgøre konversionssager, dvs. enten at godkende eller afvise individer, der forsøger at konvertere til jødedommen. En konvertering til jødedommen er en lang proces og er kun gyldig, såfremt den autoritativt godkendes af en Beit Din. I konverteringssager repræsenterer Beit Din hele det jødiske folk, som konvertitten ønsker at blive fuldgyldigt medlem af.

Du kan læse mere om konvertering i jødedommen her.

Det kræver stor indsigt i jødisk lovgivning at træffe beslutninger i religiøse sager. Beit Din består derfor udelukkende af rabbinere eller jødiske lærde, der har et indgående kendskab til forskrifterne og påbuddene i Halacha. I ortodokse jødiske samfund udgøres en Beit Din udelukkende af jødiske mænd. I reform-jødedom derimod er der ofte kvinder i en Beit Din, ligesom det ikke er ualmindeligt at have kvindelige rabbinere i reform-jødiske menigheder.

Selvom der findes en Beit Din i de fleste lande, hvor der findes religiøse jødiske menigheder, er det ikke den eneste lovgivning de jødiske samfund skal forholde sig til. 

”Dina d’malchuta Dina”

... er aramæisk og kan oversættes til "Landets lov er lov". Det betyder at i tilfælde af en juridisk strid, er Beit Din og jødisk lov underlagt nationens lov.

Beit Din følger nemlig altid det rabbinske diktum ”Dina d’malchuta Dina”, der kan oversættes til “landets lov er lov”. Det betyder grundlæggende, at hvis den jødiske lov er i konflikt med en national lovgivning på et givent juridisk område, vil Beit Din i det pågældende land være forpligtet til at følge den nationale lovgivning og tilsidesætte den jødiske lovs forskrifter. Den jødiske lov er altså underlagt national lov i tilfælde af juridisk strid.