Adskillelse af mælk og kød

Religion

Hvordan kan én sætning i Biblen gøre, at jøder verden over ikke spiser mælk og kød sammen? Med udgangspunkt i en problemstilling fra Biblen, tager denne kildesamling dig igennem den jødiske traditions behandling af kød-og-mælke problematikken.

Torahrulle

Mange jøder – både praktiserende og ikke-praktiserende – kunne ikke finde på at blande mælkeprodukter med kødprodukter. Det vil sige ingen cheeseburgers eller pizza med kød og ost. 

Forbuddet mod at blande mælk og kød kommer fra det sted i Torahen, hvor der står ”Du må ikke koge et kid i dets moders mælk”. Det er en kryptisk sætning som faktisk gentages tre gange i Torahen; to gange i forbindelse med høstfesten, shavuot, hvor man fejrer de første frugter, og én gang i forbindelse med hvilket mad, der er forbudt. 

Læs mere om kosherregler her

Forbuddet mod at “koge et kid i dets moders mælk” er et typisk eksempel på en lov, der er ukonkret og kræver forklaring. Denne samling af tekster viser, hvordan man gennem den jødiske tradition har forstået, fortolket og forklaret skriftstedet.

Udover de tre skriftsteder fra 2. Mos. 23:19; 34:26; 5. Mos. 14:21, har vi samlet den mest betydningsfulde Bibel- og Talmudkommentator - Rabbi Shlomo Yitzchakis - forklaring, Talmuddens egen behandling af skriftsteder, den store jødiske kommentator og filosofi Maimonides' forklaring i hans kodificering Mishneh Torah og i hans filosofiske værk Moreh Nebukim, og sidst men ikke mindst det autoritative regelsæt Shulchan Arukh af Yosef Karo. 


2. Mosebog 23:19: 

”Det bedste af din jords første frugter skal du bringe til Herren, din Guds hus; du må ikke koge et kid i dets moders mælk.”


Rashis kommenterer

Rabbi Shlomo Yitzchaki kommenterer ”Du må ikke koge et kid…” en kalv eller et lam er også inkluderet i ordet kid, for et kid er udtryk for et ungt dyr. Dette er klart fra de mange steder i Torah hvor kid står skrevet og hvor det var nødvendigt at skrive gede- foran. For eksempel: ”Jeg vil sende dig et gedekid af småkvæget” (1. Mos. 38:17); ”Judah sendte et gedekid…” (1. Mos. 38:20); ”…to gode gedekid derfra” (1. Mos. 27:0); dette viser, at hver gang der blot står kid, menes der også kalv og lam. Desuden gentages dette forbud tre gange i Torah: én gang for at forbyde at spise kød med mælk, én gang for at forbyde at nyde gavn af kød og mælk sammen; og én gang for at forbyde at koge mælk med kød.  [Fra Chul. 113b, 115b]


2. Mosebog 34:26:

”Det bedste af din jords første frugter skal du bringe til Herren, din Guds hus; du må ikke koge et kid i dets moders mælk.”


 

Rashis kommenterer

Rabbi Shlomo Yitzchaki kommenterer ”Du må ikke koge et kid…” dette er en advarsels mod at koge kød og mælk sammen. Dette påbud er skrevet tre gange i Torah (2. Mos. 23:19; 34:26; 5. Mos. 14:21); én gang for at forbyde mod at spise, en gang for at forbyde mod at nyde gavn, og en gang for at forbyde at koge. [Fra Chul. 115b]

Rashi er akronym for Rabbi Shlomo Yitzchaki (1040–1105). Rashi var forfatter til nogle af de mest benyttede og autoritative kommentarer til Torahen og Talmudden. Populariteten kommer dels af, at hans kommentar var den første bog hebraisk til at blive trykt i 1475

Med et kid menes enhver unge, selv en kalv eller et lam. Fordi Torah mange gang specificerer gedekid, lærer vi, at når der blot står kid menes der af enhver art. [Fra Chul. 113b]

I sin moders mælk: dette undtager fugle, som ikke har nogen mælk, og som ikke er forbudt i Torah men ved skrivernes dekret. [Fra Chul. 113a]


5. Mosebog 14:21: 

”I må ikke spise noget selvdødt dyr; du må give det til den fremmede, som er i dine porte, og han må spise det, eller du må sælge det til en udlænding, for du er et helligt folk for Herren, din Gud; du må ikke koge et kid i dets moders mælk.


Rashis kommenterer

Rabbi Shlomo Yitzchaki kommenterer ”Du må ikke koge et kid…” dettes siges tre gange, for at undtage vilde dyr, fugle og urene dyr (fra forbuddet mod at koge kødet i mælk) [fra Chul. 113a


Talmud, Traktat Kiddushin 57b:9

"Gemaraen spørger: Hvorfra ved kan vi udlede, at det er forbudt én af nyde gavn af kød i mælk? I Rabbi Yishmaels skole læres det: Torahen siger tre gange: ”du må ikke koge et kid i dets moders mælk.” ét vers lærer forbuddet om at spise kød med mælk, ét vers lærer forbuddet om at nyde gavn af kød og mælk sammen; og ét vers lærer forbuddet om at koge mælk med kød."


Maimonides' Mishneh Torah, Forbudt mad 9:3

"Bibelsk set er det kun kødet fra et rent dyr med mælken fra et rent dyr der er forbudt, som der står skrevet: ”Du må ikke koge et kid i dets moders mælk.” Ordet kid omfatter oksens, fåret og gedens afkom medmindre teksten eksplicit siger ”et gedekid af småkvæget” (1. Mos. 38:17).

Moshe ben Maimon eller Maimonides (1138-1204), var jødisk rabbiner, filosofi og hoflæge for den egyptiske sultan. Han er mest kendt for det halakhiske værk Mishneh Torah og filosofibogen Moreh Nebukim, der forsøger at forene jødedommen og Torah med aristotelisk videnskab og filosofi.

Sætningen ”koge et kid i dets moders mælk” bruges kun i skriften når den taler om noget der faktisk hænder. Men hvis man koger kødet af et rent dyr med mæken fra et urent dyr, eller købet fra et urent dyr med mælken fra et rent dyr, så er det ham tilladt og han må også nyde gavn af det; han staffest dog for at spise det, men ikke fordi det er en sammenblandet af kød og mælk (men fordi det er urent)." 


Maimonides' Moreh Nebukim, III kap. 48 

"Kød kogt I mælk er utvivlsomt tungt mad, som gør os overmætte; men jeg tror at forbuddet mod det kommer af dets forbindelse til afgudsdyrkelse. At koge kød i mælk har formegentlig været del af en gudstjeneste eller hedensk højtid. Jeg finder denne antagelse understøttet af det forhold, at loven nævner forbuddet to gange efter buddet om højtider: ”Tre gange om året skal alle dine mænd vise sig for Herren, vor Herrre.” (2. Mos. 23:17, 34:74), for at sige, ”Når du viser dig for mig til højtider, så kog ikke maden på samme måde som hedningene plejer at gøre.” Dette betragter jeg som den bedste grund til forbuddet. Dog har jeg ikke fundet denne skik beskrevet i bøgerne om  sabatæernes ritualer."


Yosef Karo Shulchan Arukh, Yoreh De'ah 87:1

"Der står skrevet tre gange i Torah: ”du må ikke koge et kid i dets moders mælk.” én gang for at forbyde at spise 

Yosef Karo (1488-1575) var rabbiner og mystiker. Han er mest kendt for at have skrevet Sulchan Aruch, et grundlæggende og populært opslagsværk om jødisk lov.

kød med mælk, én gang for at forbyde at nyde gavn af kød og mælk sammen; og én gang for at forbyde at koge 

mælk med kød. Forbuddet mod at spise er tilstede i udtrykket om ”at koge”; At sige at der ikke er noget forbud i torah medmindre man koger er forkert, for rabbisk er enhver form for blanding af kød og mælk forbudt. Alle kød-og-mælke-blandinger der ikke er forbudt i Torah er det tilladt at nyde gavn fra."