Challah bliver til Franksbrød

Øvelse 1: Hvad jødisk indvandring har givet Danmark

Hvad er egentlig dansk, og hvor mange ting skulle vi have undværet, hvis jødisk indvandring ikke havde fundet sted?

Fremgangsmåde:

1. Øvelsen kan foregå med hele klassen samlet, eller hvor du deler eleverne op i mindre grupper. Til selve øvelsen skal du printe de 16 genstandskort (vigtigt: både for- og bagside) og lægge dem ud på et bord i klassen med billedsiden opad (genstandene er fx avisen Politiken, filmen Hævnen, en Tuborg flaske, en Kaj Bojesen abe osv.).

Du finder genstandskortene som pdf-filer til højre. 

2. Øvelsen går ud på at klassen eller grupperne skal diskutere, hvilke genstande de tror, der har en relation til jødisk indvandring, og hvilke der ikke har. Efter noget tid skal eleverne dele kortene i to bunker efter deres respektive bud. Til sidst skal de vende kortene om, hvor de kan finde de rigtige svar. Brug noget tid på at samle op på deres refleksioner.

Det vigtige er naturligvis ikke, om eleverne vælger rigtigt eller forkert, men at eleverne får reflekteret over indvandrings betydning for vores kultur. Genstandene tænkes ofte som danske klassikere, men ville kun være til stede grundet indvandring.